از آنجاکه در اکثر مواردتشخیص علائم یک بیماری چه جسمی و چه روانی در کودکان از طریق معاینه و مشاهده رفتار آنان در مدارس از سوی مربی بهداشت صورت میگیردلازم است به این مسئله عمیقتر نگاه شود.
فعالیت سالانه ی هر مربی بهداشت همزمان با آغازین روز سال تحصیلی شروع میشود.این شروع در واقع همگام کردن والدین در مسیرارتقای بهداشت کودکان در طول سال تحصیلی است. ارتباط با والدین درتمام سال تحصیلی ادامه دارد.
ودر طی سال در قالب جلسات دوره ای و جلسات متعددروزانه به صورت موردی درباره مشکلات بهداشت دانش آموزان ادامه پیدا میکند.بررسی شناسنامه بهداشتی دانش آموزان،نوشتن دفاتر بهداشتی برای معاینات دوره ای از وظایف مهم مربیان بهداشت مدارس است.این معاینات شامل معاینه چشم ،گوش،دندان قدووزن وهم چنین بررسی طبیعی بودن وضعیت ظاهری کودک میشود.
نظارت بر بهداشت فردی دانش آموزان و متصدیان خدمات مدارس ، نظارت بر بهداشت محیط مدرسه و بوفه از دیگروظایف مربیان بهداشت مدارس به شمار میرود. شناسایی کودکانی که مشکل رفتاری مانند بیش فعالی دارند از وظایف مربی بهداشت است.مربی بهداشت با تعیین و آموزش گروهی از دانش آموزان در قالب ۴ دسته بهداشتیار محیط ، بهداشتیار کلاس بهداشتیار مواد غذایی آموزشیار بهداشت زمینه آموزش کودک به کودک را فراهم میکند.
باتوجه به این که تعداد زیادی از جمعیت کشور مادر دوره دبستان تا دبیرستان قرار میگیرندواز آنجا که دوران تحصیل همزمان با دوران سریع و حساس رشد و تکامل جسمی وروانی میباشد لذا هر نوع انحراف از حالت طبیعی و سلامت دراین دوران باید در اولین فرصت کشف ودرمان گردد.