روش مونته سوری کودکان دبستانی :

برای کودکان سنین شش تا دوازده سال (پایین تر ابتدایی، سنین ۶ تا ۹ ساله، ابتدایی بالا، سن ۹ تا ۱۲ سالگی) :
فرصت هایی را برای اکتشاف فکری مشترک فراهم می کنند که در آن منافع کودک مورد حمایت و هدایت قرار می گیرند.
از توسعه اعتماد به نفس، تخیل، استقلال فکری و خودکارآمدی کودک حمایت می کنند.
درک نقش فرزند در جامعه، در فرهنگ آنها و در جهان طبیعی، را تقویت می کنند.
روش مونته سوری در نوجوانی :

برای نوجوانان بین دوازده تا پانزده ساله :
یک مزرعه کار که در آن نوجوانان در تمام جنبه های مدیریت مزرعه و وابستگی اقتصادی دخالت دارند، البته شامل محیط های غیر کشاورزی در محیط های شهری نیز می باشد.
این کارها به نوجوانان یا میشه گفت بزرگسالان جوان کمک می کند تا خودشان را به صورت گسترده تری بشناسند و در فریم های گسترده تری توانایی های خودشون را درک کنند.
همچنین زمینه ای را برای کاربرد عملی تحصیلات دانشگاهی آنها در آینده فراهم می کند.
تاکید زیادی روی توسعه بیان و بروز عقایدخود، اعتماد به نفس، و چابکی در روابط بین فردی و اجتماعی آنان دارند.
دکتر ماریا مونته سوری، قبل از اینکه این رویکرد آموزشی به این سطح تکمیل شود از دنیا رفت.
در نتیجه، در حال حاضر هیچ معلم یا برنامه آموزشی AMI برای این سطح وجود ندارد.
با این حال، بسیاری از محیط های یادگیری نوجوانان به صورت روش مونته سوری وجود دارد، با متخصصان مونته سوری که هنوز برای ادامه استانداردها برای این سطح فعالیت می کنند.
فراتر از همه اینها، کلاس های مونته سوری در همه سطوح، توانایی ها و علایق هر کودک را پرورش می دهند.آموزش مونته سوری کودکان را تشویق می کند تا جهانشان را کشف کنند و شکل های مختلف زندگی، سیستم ها و نیروهایی که آن را تشکیل می دهند را بهتر درک کنند.
کلاس درس به روش مونته سوری :

کلاس های مونته سوری محل های آرام و شادی هستند که برای رفع نیازهای رشدکودک در هر مرحله از زندگی آنها طراحی شده اند.
این کلاس ها دارای مکان های زیادی برای کودکان برای یادگیری و بازی، به روش های مختلفی هستند:
بازی های تکی، دوتایی، در گروه های کوچک، در گروه های بزرگ، در داخل کلاس، بیرون از کلاس، روی میزها، روی زمین و …
همه این آیتم ها و وسایل در محیط به اندازه کودکان ساخته و اندازه گیری شده اند، از جمله مبلمان، قفسه ها، وسایل آشپزخانه، وسایل آشپزی، ابزار تمیز کردن و مواد مونته سوری، هیچ مرکز کانونی برای کلاس وجود ندارد؛این نشان می دهد که معلم مرکز تمرکز و توجه کودکان نیست، بلکه همه آنها یک گروه هستند.
رنگ های روشن و جذاب، مواد طبیعی، اشیاء فرهنگی و شگفت انگیز ، تصاویر جالب بر روی دیوار، به کودکان و نوجوانان تجربه های حسی و فکری پیچیده ای می دهد. هنگامی که کودکان برای اولین بار وارد محیط مونته سوری می شوند، وقتی متوجه می شوند که این مکان برای آنها است، لحظه شگفت انگیزی فوری و آنی را لمس می کنند.
در کلاس های مونته سوری، به کودکان آموزش می دهند که چگونه تعاملات اجتماعی خود را تنظیم کنند.
معلم ها از طریق فعالیت های سرگرم کننده، نقش بازی کردن و مدل سازی مناسب، بهترین راه برای پاسخ دادن به استدلال ها یا موقعیت های جدید را به بچه ها نشان می دهند، به طوری که کودک ،زمانی که مشکل واقعی برایش بوجود می آید قادر به انجام کارهایش با اعتماد به نفس و روابط اجتماعی قوی است.در نتیجه محیط کلاس یک محیط خودگردان است که در آن تنش های اجتماعی و طبیعی بیشتر توسط خود کودکان حل می شوند.
کودکان به صورت آزاد در سراسر محیط زندگی می کنند، فعالیت هایی که مورد علاقه شون هست را انتخاب می کنند.با معلم، به صورت جداگانه یا در گروه های کوچک کار می کنند.حرکت و شور و اشتیاق آنها توسط معلم محدود نمی شود مگر اینکه خودشون، دیگران یا محیط اطراف خود را به خطر بیاندازند.
محیط های بیرونی نیز در مدارس مونته سوری و روش مونته سوری بسیار مهم هستند و فرصت هایی برای ارتباط با دنیای طبیعی ارائه می دهند.
اصول راهنمای مونته سوری :

اصول راهنمای آموزش مونته سوری در تمام سطوح سنی یکسان است و بیش از صد سال با کودکان در سراسر جهان کار شده است.
احترام گذاشتن:
ماریا مونته سوری عمیقا به بچه ها و قدرت های رشد و پیشرفتی که آنها را به دنبال تجربیات خاصی می کشاند، احترام می گذاشت.
آموزش مونته سوری، روابط بین بزرگسالان و کودکان را بهبود می بخشید.
در کلاس های مونته سوری، معلمان به کودکان به عنوان افراد جداگانه و منحصر به فرد احترام می گذارند.
آنها کودکان را راهنمایی می کنند تا به افراد دیگر و اشیاء پیرامون خود احترام بگذارند.
کودکان همانطور که بزرگتر می شوند ، احترام گذاشتن و درک آنها از ارتباط بین تمام موجودات زنده و غیر زنده، منجر به آگاهی عمیق تر آنان از پیچیدگی های انسانی شود.
محیط فراهم شده :

نیازهای کودکان با گذراندن مراحل رشدشان روز به روز تغییر می کنند.در هر سطح آموزش و پرورش مونته سوری، این تفاوت ها از طریق آماده کردن محیط کلاس درس ایجاد می شود.محیط کلاس هم به بهترین شکل برای بهبود رشد کودک از نظر فیزیکی و جسمی،شناختی،اجتماعی و عاطفی فراهم شده است.
مونته سوری با ایجاد فعالیتها و بازی های مختلف و هماهنگ کردن آن با هر آنچه که کودکان هر لحظه نیاز دارند، محیطی را برای آنها فراهم می کند که شور و انرزی خود را همراه با یادگیری و سرگرمی در آن تخلیه کنند.
تجربه عملی در یادگیری :

کلاس های مونتسوری محیط های تعاملی هستند که در آن تجربه کردن اکتشاف کردن نه تنها تشویق می شود، بلکه ضروری نیز هست.
با استفاده از ذهن، بدن و حواس، یادگیری به یک فعالیتی تبدیل می شود که کودک را کاملا درگیر خود می کند.
محیط های مونته سوری تمایلات طبیعی کودکان را با ارائه انواع مختلفی از روش ها و فعالیت ها و بازی های مربوطه به سمت سرگرمی آنان سوق می دهند.
کشف کردن :
یکی از تفاوت های مهم تر تر بین آموزش مونته سوری و آموزش متعارف این است که در مونته سوری به کودکان فرصت تجربه کردن برای یافتن پاسخ داده می شود.
این امر منجر به یک تجربه فراگیرتر برای یادگیری بهتر می شود و عشق مادام العمر کودک را به یادگیری خودخوان و حل مسئله و کشف کردن را در او ایجاد می کند.
بزرگسالان آموزش دیده مونته سوری :

معلم آموزش یافته مونتسوری کودک را با فعالیت ها و تجربیات در محیط ایجاد شده پیوند می دهد.
آموزش تخصصی موجب رشد عمیق کودک در دانش و یادگیری او می شود، و استفاده از هر فعالیت و بازی باعث درک این موضوع میشود که چگونه میتوان روابط اجتماعی را در کلاس ایجاد کرد و آن را تقویت کرد.
خیال پردازی :
کلاس های مونته سوری از رشد تخیل و خلاقیت در هر مرحله از یادگیری کودکان حمایت می کنند.
فعالیت های باز به این معنی که دست کودک را باز بگذارد به کودکان اجازه می دهد تا ایده ها و روابط جدید را کشف کنند و پایه ای برای بیان خود و نوآوری ایجاد کنند.
در سال های اولیه رشد کودک، بلوک های ساختمانی اکتشاف حسی کودک از جهان اطرافش را پایدار می کند و هر دو قوه تخیل و خلاقیت کودک را تقویت می کند
آزادی انتخاب :
ماریا مونته سوری تشخیص داده که وقتی آزادی انتخاب به صورت واضح، ثابت و منطقی به کودک داده شود، کودکان به شیوه های مثبت و مناسبی عمل می کنند تا پیشرفت بیشتری داشته باشند.
آزادی اغلب اشتباه گرفته شده است و بسیاری از مردم این را به این معنی می دانند که کودکان می توانند هر کاری را که می خواهند انجام دهند.
مونته سوری معتقد بود که آزادی بدون مشخص کردن مرز، رها شدن است.
در کلاس های مونته سوری، انتظارات واضح است و بچه ها عواقب طبیعی و منطقی انتخاب های خود را تجربه می کنند.
این آزادی با مشخص کردن محدودیت ها به رشد طبیعی و خودکار بودن و توسعه روابط اجتماعی او در کلاس کمک می کند تا رفتارهایی که جامعه از آنها انتظار دارند به بهنرین شکل انجام دهند.
استقلال :
از لحظه تولد تا بعد، انسان ها به سمت استقلال تلاش می کنند.
کودکان این نیاز را بسیار قوی احساس می کنند؛ آنها می خواهند کاری برای خود انجام دهند و در جهان اطرافشان شرکت کنند.
در کلاس های مونته سوری، این استقلال از طریق تجربیات عملی، اجتماعی و فکری در کودک تقویت می شود.
کودک به عنوان عامل فعال در آموزش خود می شود و می گوید: “به من کمک کن تا خودم انجام دهم”.